Miinaharava
Sisällysluettelo
Miinaharava (engl. Minesweeper) on amerikkalaisen Robert Donnerin kehittämän yksinpelattava älypeli vuodelta 1989. Pelistä on lukuisia eri versioita ja variaatioita eri alustoille – voit pelata Miinaharavaa lähes millä tahansa laitteella tänä päivänä. Suuren yleisön tietoisuuteen ja suosikiksi peli nousi vuonna 1992, kun peli tuli mukaan Windows-käyttöjärjestelmän sisältämiin ohjelmiin. Peli oli mukana Windows 3.1-versiosta aina Windows 10-versioon. Uudempiin Windows-versioihin se on ladattava erikseen Windows-sovelluskaupasta.
Miinaharavan pelilauta
Miinaharavassa pelaajan käytössä on pelilauta, jonka kaikki ruudut ovat alussa paljastamattomia. Laudalla osaan ruuduista on piilotettu miinoja, joiden paikat tulee merkitä lipuilla. Windowsin Miinaharavassa (perus-Miinaharava) on kolme vaikeustasoa:
helppo = 9×9 ruudun pelilauta, johon on piilotettu 10 miinaa
keskivaikea = 16×16 pelilauta, johon on piilotettu 40 miinaa
vaikea = 30×16 ruutua, johon on piilotettu 99 miinaa.
Näiden kiinteiden valittavissa olevien vaikeustasojen lisäksi on tarjolla kustomoitu vaikeustaso, jossa pelaaja voi valita itse laudan koon ja miinojen määrän.
Pelilaudassa on hymiönaama pelilaudan yläosassa ja sen ilme muuttuu pelitilanteen mukaan. Hymiönaama toimii myös uuden pelin aloitusnappina: kun sitä napsautetaan, pelilauta nollautuu ja uusi peli alkaa. Tässä on joitakin hymiön ilmeitä ja niiden merkityksiä:
Iloinen hymiö: Tämä on hymiön oletusilme, joka näkyy, kun aloitat uuden pelin.
Yllättynyt hymiö: Tämä ilme tulee näkyviin, kun pidät hiiren painiketta alhaalla (eli kun “kaivat” ruutua).
Lasit päässä: Tämä ilme tulee näkyviin, kun olet voittanut pelin (eli olet merkinnyt kaikki miinat oikein).
Räjähtänyt hymiö: Tämä ilme tulee näkyviin, kun olet hävinnyt pelin (eli olet napsauttanut miinaa).
Verkkopelaajalle uudetnettikasinot.io tarjoaa paljon haastavia pelejä netissä.
Säännöt
Peli etenee pelaajan klikatessa paljastamattomia ruutuja hiiren vasemmalla näppäimellä; jos ruudussa on miina, se räjähtää ja peli päättyy. Joissakin peliversioissa uusintapelissä edellisen pelin aloitusruudussa ei ole enää miinaa. Jos klikatussa ruudussa ei ole miinaa, ruudussa näkyy, monessako ruudun kahdeksasta naapuriruudusta on miina – eli ruutuun voi tulla teoriassa numero 1-8. Harvemmin on kuitenkin tilanteita, että kaikissa ympärillä olevissa ruuduissa olisi miina.
Jos klikatun ruudun yhdessä tai useammassa naapuriruudussa ei ole yhtään miinaa, peli paljastaa kaikki siihen yhteydessä olevat ruudut, joiden naapurissa ei myöskään ole miinaa. Lisäksi peli paljastaa paljastetun alueen reunalla olevat ruudut, joiden naapurissa on miina. Tämä ei juuri helpota, mutta nopeuttaa peliä etenkin suurella laudalla, jossa on vähän miinoja, koska ”nollaruutuja” ei tarvitse klikkailla yksitellen.
Hiiren oikealla näppäimellä pelaaja voi merkitä lipulla paljastamattomia ruutuja, joissa päättelee olevan miinan. Peli näyttää lipun värillä ruudun tilan. Peli päättyy, kun kaikki miinat on merkitty lipuilla ja muut ruudut ruudukosta paljastettu.
Edistyneemmät strategiat Miinaharava-pelissä
Miinaharava on todennäköisyyden ja päättelyn peli. Tässä on muutamia strategioita, jotka voivat auttaa sinua parantamaan pelaamistasi:
Sammuta kysymysmerkit: Ne vain hidastavat sinua. Kun olet merkinnyt kaikki neliön pommit, voit napsauttaa hiiren molempia painikkeita tyhjentääksesi kaikki vierekkäiset ruudut.
Tunnista kuviot: Opi tunnistamaan kuvioita, jotta voit merkitä tai tyhjentää ruutuja mahdollisimman nopeasti.
Aloita peli aina satunnaisilla klikkauksilla. Aloita klikkaamalla satunnaisesti noin tusinaa ruutua laajalti eri puolilla pelilautaa. Useimmiten ensimmäinen miina osuu kohdalle nopeasta, mutta silloin tällöin – ehkä 1:10 – pystyt avaamaan pari laajempaa aluetta tällä tavalla. Suuret avoimet alueet pelilaudalla ovat hyviä, sillä sinulla on silloin kaikki yhden kaivoksen kulmat aloittaaksesi työskentelyn yhdestä kulmasta.
Tehokkuus. Pyri ratkaisemaan peli minimaalisella määrällä klikkauksia.
Jos haluat oppia edistyneempiä strategioita ja malleja, Miinaharavan ratkaisemiseksi, löydät opetusvideoita, artikkeleita ja vinkkejä internetistä pelaamisesi parantamiseksi ja tehostamiseksi.
Miinaharava-aikapelit (Time Trials)
Joissakin Miinaharava-versioissa on mahdollisuus pelata pelejä kelloa vastaan. Aikapelit ovat myös tavallisin pelimuoto Miinaharava-kilpailuissa. Aikapelissä voi olla vaihtoehtoina pelin selvittäminen annetussa ajassa tai vaihtoehtoisesti voidaan vain mitä aikaa, joka pelaajalla menee pelin selvittämiseen.
Miinaharavan kustomoidun ruudukon haasteet
On olemassa useita Miinaharavan versiota, joissa voi luoda kustomoituja Miinaharava-ruudukoita. Yksi tällainen sivusto on World of Minesweeper. Siellä voit luoda mukautetun ruudukon, jonka koko on enintään 80 x 80 ja jossa johon on piilotettu enintään 999 miinaa.
Jos etsit haastetta, voit kokeilla Minesweeper Challenge -sivustoa, joka tarjoaa uusia vaikeustasoja ja kustomoituja ruudukkoja. Vaihtoehtoisesti voit tutustua Minesweeper Online -verkkosivustoon, jonka avulla voit suorittaa mukautettuja ruudukkoja sekä päivittäisiä tehtäviä. Voit haastaa itsesi areenalla ja osallistua kuukausittaisiin erityistapahtumiin.
Miinaharavan liput
Lipuilla merkitään miinaharavassa ruutuja, joissa on tai epäillään olevan miina. Klassisessa versiossa on kolme eri lippua:
Vihreä lippu, joka merkitsee miinan.
Keltainen lippu, joka merkitsee epävarmaa ruutua, joka ei ole miina.
Punainen lippu merkitsee väärinmerkittyä miinaa.
Lippujen värit voivat vaihdella eri Miinaharava-peliversioiden välillä.
Miinaharavan muunnelmat
Miinaharavasta löytyy monia erilaisia versiota, jossa pelin ominaisuudet ja pelilaudat vaihtelevat. Tässä muutamia suosituimpia muunnelmia, joita löytyy niin tietokonepeliversiosta kuin verkkopeliversiosta:
Hexasweeper: Tämä muunnelma pelataan kuusikulmainen ruudukko neliöruudukon sijaan. Tavoitteena on raivata kaikki kuusikulmiot räjäyttämättä miinoja.
Trianglesweeper: Tämä muunnelma pelataan kolmiomaisella ruudukolla neliöruudukon sijaan. Tavoitteena on tyhjentää kaikki kolmiot räjäyttämättä miinoja.
3D Minesweeper: Tämä muunnelma toistetaan 3D-kuutiolla 2D-ruudukon sijaan. Tavoitteena on tyhjentää kaikki kuutiot räjäyttämättä miinoja.
Nonosweeper: Tämä muunnelma pelataan numeroruudukossa neliöruudukon sijaan. Tavoitteena on poistaa kaikki numerot räjäyttämättä miinoja.
Tetrisweeper: Tätä muunnelmaa pelataan tetrominoruudukolla neliöruudukon sijaan. Tavoitteena on raivata kaikki tetrominot räjäyttämättä miinoja.
Bullet Hell + Minesweeper: Tämä muunnelma yhdistää Miinaharavan pelattavuuden bullet hell -pelien pelaamiseen. Tavoitteena on raivata kaikki miinat samalla kun väistät luoteja.
ASCII Minesweeper. Miinaharava-versio, joka on toteutettu tekstinä/ASCII-merkeissä.
Lisätietoja muunnelmista löydät muun muassa Minesweeper Wikistä ja Steamistä, joista löytyy näitä muunnelmia Miinaharavasta. Joissakin muunnelmissa voi olla myös joitakin apuvälineitä ja -keinoja piilotettuina paljastamattomiin ruutuihin miinojen kanssa. Tälläisiä apuvälineitä voi olla esimerkiksi hetkellinen suojaus miinoja vastaan tai pelaajan asettama miina, joka paljastaa useamman ruudun kerralla.
Miinaharava-kilpailut ja turnaukset verkossa
Lähes tulkoon mistä tahansa voi kilpailla tänä päivänä. Internetistä löytyy useista verkkopelipalveluista sekä internetin Miinaharava-yhteisöistä monia erilaisia Miinaharava-kilpailuja ja turnauksia. Lisäksi isoissa pelitapahtumissa; esim. LAN-tapahtumat on yleensä aina Miinaharava-kilpailuita. Niissä voit haastaa itsesi tai kaverisi erilaisissa Miinaharava-peleissä eri tavoin. Löytyy aikapelejä, taitopelejä jne. Kilpailla voi huvikseen keräämällä vain mainetta ja kunnia, mutta verkosta löytyy myös Miinaharava-kilpailuja ja turnauksia, joissa on raha- ja tavarapalkintoja.
Usein kysytyt kysymykset
Peli kannattaa lähes kaikissa ruudukoissa aloittaa klikkailemalla ruutuja hajanaisesti sieltä täältä ruudukosta. Useimmiten ensimmäinen miina tulee vastaan melko nopeasti, mutta välillä pääset paljastamaan isomman alueen. Tämän jälkeen on hyvä lähteä siivoamaan pelilautaa paljastetun alueen kulmista ulospäin.
Lipuilla pelaaja merkitsee ruutuja, joissa epäilee miinan olevan piilotettuna. Pelin edetessä liput auttavat välttämään räjäyttämästä miinoja sekä pitämään kirjaa jäljellä olevista miinoista.
Peli päättyy, jos pelaaja klikkaa ruutua, jossa on miina. Jos ruutu ei sisällä miinaa, se paljastaa numeron, joka kertoo kuinka monta miinaa on sen ympärillä. Pelaaja voi merkitä miinan lipulla, jos hän epäilee, että ruutu sisältää miinan.